Zomer en de menstruele cup.

Door het prachtige zomerweer van de voorbije dagen werd het hier deze week even heel rustig. Het bracht me echter ook weer bij enkele voordelen van de menstruele cup (alsook bij een mogelijk nadeel) en vandaar ook de titel van deze nieuwe blogpost: “Zomer en de menstruele cup.”. De zomer is overduidelijk in aantocht, maar vaak steekt moeder natuur toch een stokje voor de zomerse pret door middel van een maandelijks cadeautje. Laat je echter niet meer tegenhouden door moeder natuur en geniet gewoon van je zomer met … de menstruele cup natuurlijk!

Zonnen

Niks leuker dan lekker languit op je handdoek in je bikini liggen genieten van het zonnetje. Maar tijdens je menstruatie durft die bikini misschien soms al eens in de kast blijven (omdat je maandverband gebruikt, tampons niet goed zitten of je gewoon geen zin hebt om elke paar uur die tampon te gaan vervangen). Wanneer je de menstruele cup gebruikt is dit allemaal geen probleem. Je brengt de cup ’s ochtends in onder de douche (of gewoon in je badkamer/waar je maar wilt), trekt je bikini aan en je bent veilig voor de komende 12 uur. Geen lekjes, geen tamponkoordjes, geen vervangen (afhankelijk van hoe zwaar je menstruatie is) en gewoon lekker luieren in de zon!

Zwemmen

Yes! Vakantie en zomerse temperaturen, tijd voor een duik in het zwembad! Kan je zwemmen met een menstruele cup? Het antwoord is heel simpel, ja! Met de menstruele cup kan je gewoon zonder zorgen zwemmen. Je hoeft niet bang te zijn voor lekjes (mits goed ingebracht), er kan geen water in je menstruele cup komen (ik krijg spontaan flashbacks naar tampons die ook vies zwembadwater hadden geabsorbeerd, bah!) en de cup past zich bij beweging gewoon aan je lichaam aan waardoor je tijdens het zwemmen (en op elk ander moment) niet eens merkt dat hij er is.

Op reis

Op reis gaan tijdens de zomervakantie, heerlijk, maar ook hier kan het maandelijks cadeautje van moeder natuur nogal roet in het eten gooien. Want wie zit er nu graag lang in de auto tijdens de menstruatie, of op de trein (waar het sanitair vaak niet echt proper is, idem dito voor wc’s langs autostrades trouwens) of zelfs op het vliegtuig? Ook hier wint de menstruele cup zwaar van de traditionele producten, je kan hem immers (ik weet het, ik vertel dit veel te vaak) 12 uur inhouden! Hierdoor valt de last van tampons of maandverband verwisselen in bedenkelijke sanitaire omstandigheden toch al weg. Wat nog een voordeel is, je hoeft alleen je cup mee te nemen (in je koffer wanneer je menstruatie pas tijdens je reis begint of gewoon … nu ja, inwendig) en dat is een hele plaats besparing!

Daguitstapjes op reis

Daar ben je dan, aangekomen op je reisbestemming en klaar om de lokale cultuur op te snuiven (of om aan het strand/zwembad te liggen natuurlijk, maar dat is hierboven al besproken 😉 ). Zomers warm, een maandverband dragen en dan een daguitstap doen? Nee bedankt. Niet alleen heb je last van geurtjes doordat het menstruatiebloed in contact komt met (warme) lucht, het voelt ook gewoon niet prettig om in zomers weer met een maandverband tussen je benen rond te lopen. Ook tampons kunnen soms irritant aanvoelen tijdens zo’n daguitstap (irritatie is veel voorkomend omdat tampons ook nuttig vaginaal vocht absorberen) en je moet zowel tampons als maandverband toch regelmatig vervangen. In je handtas zit dus niet alleen zonnecrème, je fototoestel en je portefeuille maar ook een heleboel maandverbanden/tampons. Hier gaan we weer, mijn meest genoemde voordeel is alweer in aantocht … Je kan de menstruele cup 12(!) uur inhouden en hoeft dus niets extra mee te zeulen in je tas (behalve misschien hygiënische doekjes en een flesje water voor openbare wc’s, voor het geval je om welke reden dan ook je menstruele cup toch eerder zou moeten vervangen), wat een gemak.

Festivals?

Dit is misschien eerder een nadeel en iets waar mijn mama me over heeft doen nadenken (bedankt mama!). Festivals en menstruatie gaan sowieso al niet echt goed samen (vind ik persoonlijk) aangezien het sanitair niet echt hoogstaand is op een festival. Maandverband en tampons zijn dus ook niet echt fijn om te gebruiken op festivals, zeker aangezien je toch een aantal keer per dag moet vervangen. Daarom zou een menstruele cup misschien wel een beter alternatief zijn. Het grootste probleem blijft natuurlijk het sanitair, je hebt niet echt een plekje om je menstruele cup even rustig neer te leggen en er is ook geen wasbakje om je cup af te spoelen of je handen te wassen (waar ik al helemaal niet over wil nadenken is dat je je cup per ongeluk in zo’n porta potty laat vallen, ewwww!). Uiteraard kan je hier ook gewoon altijd een flesje water meenemen naar de wc zodat je je cup even daarmee kan uitspoelen. Je moet hem immers nog steeds altijd maar 2x/dag vervangen. Zelf weet ik nog niet of ik mijn menstruele cup zou gebruiken op een festival, ik zou misschien eerder gewoon mijn pil doornemen …

 

Al bij al kan ik toch wel concluderen dat de menstruele cup veel voordelen brengt in de zomer, zodat je zorgeloos van de zon kan genieten. Later deze week volgt nog een 2e ‘Mijn ervaringen’, tot dan! 😉

Kus,

Lau.

 

Plaats een reactie