Voor- en nadelen van dé cup

In mijn vorige blogpost had ik het over de menstruele cup die mogelijk je nieuwe beste vriend zou kunnen worden. Uiteraard heeft het gebruik van zo’n cup voor- en nadelen.
Vandaag wil ik het graag even hebben over die voor- en nadelen, ik probeer hierbij zo objectief mogelijk te zijn (wat voor mij een voordeel is, is misschien geen voordeel voor een ander) maar vergeef me als ik in al mijn enthousiasme toch een beetje subjectief zou overkomen … Hier gaan we dan: de voordelen, nadelen en enkele bemerkingen die (vanuit mijn standpunt) los besproken horen te worden.

Voordelen

  1. Afhankelijk van waar je je cup koopt/bestelt betaal je tussen de €20 – €50. De cup die je koopt gaat (in de meeste gevallen) 10 jaar mee en bespaart je dus heel wat centjes die je anders zou uitgeven aan maandverband/tampons/inlegkruisjes/…. (Tip : kijk altijd goed hoe lang een cup meegaat, vergelijk verschillende mogelijkheden om zo de meest economische keuze te maken)
  2. De meeste menstruele cups worden gemaakt van medische siliconen; hierdoor zijn ze hypo allergeen, vegan, antibacterieel en vrij van additieven zoals bleekmiddel/parfum/lijm/… (die je overigens wel aantreft in tampons, maandverband en inlegkruisjes).
  3. De cup kan tot wel 12 uur ingebracht blijven. Indien je een lichte tot normale menstruatie hebt zal je de cup slechts 2x per dag (bv. ’s ochtends en voor het slapen) moeten leegmaken. Heb je een hevigere menstruatie? Geen probleem, je maakt de cup iets vaker leeg. (Tip : er zijn speciale cups op de markt voor vrouwen met een hevige menstruatie, bv. Super Jennie)
  4. Aangezien je de cup inwendig draagt, heb je hem altijd bij. Je kan de cup niet thuis vergeten en komt dus ook nooit zonder bescherming te zitten.
  5. Je draagt je steentje bij aan een meer ecologische wereld, door te kiezen voor de cup reduceer je namelijk in grote mate je afvalberg.
  6. Geen geurtjes! Menstruatiebloed dat in contact komt met lucht geeft een onaangename geur. Omwille van het feit dat de cup zich inwendig bevindt en de vagina als het ware een beetje afsluit van de buitenwereld komt het bloed niet in contact met lucht en ontstaan er dus ook geen geurproblemen.
  7. Maandverband, inlegkruisjes en zelfs tampons kunnen soms een beetje schuren en voor irritatie zorgen. En dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt daar beneden, met de cup heb je geen last van ongewenste irritatie.

Nadelen

  1. Het gebruiken van een menstruele cup komt met een leercurve. Het kan enige tijd (en soms zelfs enige menstruatiecycli) duren voor je het inbrengen en uithalen 100% onder de knie hebt. (Laat je hierdoor echter niet afschrikken, alle begin is moeilijk en uiteindelijk is het écht de moeite waard)

Bemerkingen

  1. Vies? Een opmerking die ik zelf vaak lees/hoor aangaande het gebruik van de cup “Dat is toch vies? Mors je dan nooit eens bloed op je handen?” Ja, ik mors soms bloed op mijn handen. Nee, ik vind dat niet vies. Je wast immers gewoon je handen voor én na het inbrengen/uithalen van je cup. En als je er goed over nadenkt komt je ook gewoon in contact met je eigen menstruatiebloed als je tampons of maandverband gebruikt, al is het misschien in mindere mate. (Tip : Schrikt het je toch een beetje af om in aanraking te komen met je menstruatiebloed? Ververs je cup dan onder de douche, alles spoelt zo meteen weg)
  2. “En hoe doe je dat dan in openbare wc’s?” Zoals eerder in dit artikel vermeld is dit eigenlijk niet aan de orde wanneer je een lichte of normale menstruatie hebt. Moet je je cup toch leegmaken in een openbare wc? Zorg er dan voor dat je een flesje water bij je hebt, daarmee kan je de cup uitspoelen om hem daarna terug in te brengen. Geen flesje water bij? Da’s ook geen ramp: je kan perfect de cup proper wrijven met wat wc-papier, hem terug inbrengen en wanneer je thuis bent je cup terug helemaal proper spoelen.

 

Dit zijn ze dan, de (naar mijn mening) belangrijkste voordelen, nadelen en enkele bemerkingen. In mijn vorige blogpost las je dat je in België nog geen menstruele cups kan kopen in de supermarkt. Gelukkig heb ik aandachtige lezeressen die me er dan ook op wezen dat je reeds cups kan kopen in Delhaize en Di. Uit nieuwsgierigheid nam ik reeds zelfs een kijkje in de Delhaize (geen Proxy) en vond daar tot mijn verbazing inderdaad menstruele cups. (Een kleine opmerking hierbij dat de cup die je voor €20 kan kopen in Delhaize wel slechts 5 jaar meegaat, denk eraan om altijd te vergelijken!)

Een vraag? Een opmerking? Contacteer me op facebook , via contact of plaats een reactie.

Kusjes,

Lau.

Plaats een reactie