Mijn ervaringen #1

Op algemeen verzoek (en stiekem ook een beetje omdat ik het vreemd genoeg wel wil delen met jullie) is dit de allereerste post in de categorie ”Mijn ervaringen”. Ik heb de voorbije week lang gedacht over hoe ik deze categorie juist vorm wil geven en ben tot de conclusie gekomen dat het een soort van dagboek zal gaan worden. Zoals jullie weten gebruik ik zelf de menstruele cup en ondertussen ook herbruikbare inlegkruisjes, aan de hand van posts in deze categorie ga ik mijn ervaringen hiermee met jullie delen.
Ik gebruik de cup ondertussen al 3 menstruatiecycli en aangezien ik momenteel mijn menstruatie niet heb zal deze eerste post dan ook over de voorbije 3 maanden gaan. Deze maand zijn er dus 2 posts binnen deze categorie, daarna zal het 1 post/maand worden.

Hoe kwam ik er nu eigenlijk bij om een menstruele cup te beginnen gebruiken? Heel raar eigenlijk, ik wist tot een aantal maanden geleden namelijk niet eens dat er zoiets bestond als een menstruele cup. Tot ik op een dag door mijn facebook feed aan het scrollen was (je kent dat wel, zo’n beetje gedachteloos op zoek naar interessante posts) en ik een advertentie tegenkwam van organicup (de site was tot voor kort ook beschikbaar in het Nederlands, ik zie nu dat ze een nieuwe site hebben en dat deze alleen in het Engels is). Op het eerste zicht zag het er gewoon weer een nutteloze advertentie uit, maar ik besloot toch even een kijkje te nemen (vooral omdat ik geen idee had wat dat nu eigenlijk was, zo’n menstruele cup). Na wat gelezen te hebben op hun site was ik eigenlijk al zo goed als verkocht, dit om verschillende redenen die ook al in vorige blogposts aangehaald zijn door mezelf. Ik ben de laatste tijd nogal bezig met het milieu (zo ben ik ook sinds een 70-tal dagen veggie omwille van milieu redenen) en door de informatie die organicup op hun site geeft besefte ik plots wat voor ecologische impact het gebruik van maandverband/inlegkruisjes/tampons eigenlijk heeft. Verder is er natuurlijk het economische aspect (ook al betaalde ik mijn hygiënische producten eigenlijk niet zelf, duizendmaal dank mama!). Je bespaart namelijk een hele hoop geld door het gebruik van een menstruele cup, doordat je maar één keer een iets groter bedrag spendeert en dan voor de komende 10 jaar niets meer moet uitgeven. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maakte was de grootte, de cup ziet er namelijk bijna angstaanjagend groot uit op het eerste zicht. Ik twijfelde een beetje (”ik kan niet eens een mini tampon inbrengen zonder pijn, hoe gaat dit dan ooit lukken”) maar de reviews op de website waren allemaal zo positief en dus besloot ik, na een babbel met mama, om er toch voor te gaan. Zo gezegd zo gedaan, ik bestelde mijn allereerste menstruele cup. Spannend!
Een aantal dagen later was hij er dan en ik kon bijna niet wachten op mijn menstruatie om de cup uit te testen (nooit gedacht dat dat moment er ooit ging zijn). Ik besloot om in de tussentijd toch nog wat extra info op te zoeken en bekeek ook allerhande filmpjes, zo leerde ik ook dat ik best een keertje probeerde voor ik mijn menstruatie had om stresssituaties te voorkomen. Ik ken mezelf, ik weet dat ik een gigantisch stresskonijn kan zijn en ik besloot dan ook om die avond al wat te oefenen met inbrengen en uithalen. Ik kan je verzekeren dat het de allereerste keer niet in 1,2,3 in orde zal komen, wat heb ik staan klungelen! Uiteindelijk lukte het, na heel wat gepruts en een klein beetje gevloek, toch om de cup in te brengen en uiteindelijk ook om hem er weer uit te halen (hallo leercurve!).

Fast forward naar mijn eerste échte ervaring met de menstruele cup. Een hele nieuwe wereld ging voor me open en ik vergat halverwege de week zelfs eventjes dat ik mijn menstruatie had. Tijdens deze eerste keer was het nog wel wat zoeken (dat is het nu soms zelfs nog steeds) naar goede vouwmethodes (ik gebruik het vaakst de c-fold of de punch down fold, filmpjes met vouwmethodes vind je hieren ook het uithalen ging soms wat lastig. Wat tijdens de eerste keren gebruik vooral storend was, was het feit dat ik het steeltje van mijn cup heel de tijd voelde. Eerst voelde het gewoon irritant, maar door de dag heen werd het eigenlijk zelfs pijnlijk. Na wat onderzoek hierover kwam ik tot de conclusie dat sommige vrouwen het steeltje eigenlijk niet nodig hebben (dit is afhankelijk van hoe hoog de cup zich in je bevindt eigenlijk, hoe lager hoe meer het steeltje naar buiten zal steken en dus voor ongemak kan zorgen) en dat je het dan eigenlijk gewoon kan afknippen (wel oppassen dat je geen gaatje in de onderkant van je cup knipt!).
Een tip die ik gaf in “Tips tips tips” is om tijdens de eerste keer gebruik een inlegkruisje te gebruiken in combinatie met je cup. Dit heb ik zelf ook gedaan en ik ben dat eigenlijk verder blijven doen, puur omdat het voor mezelf zo veiliger voelt. Vorige maand besloot ik echter om ook inlegkruisjes in te ruilen voor iets alternatiever, met name de herbruikbare inlegkruisjes. Reden hiervoor? Ik wil wel nog de veiligheid hebben die inlegkruisjes bieden, maar gewone inlegkruisjes zorgen nog steeds voor afval en dat is nu net één van de redenen waarom ik overschakelde naar de cup.

Om deze eerste “Mijn ervaringen” af te sluiten zet ik even de voordelen die ik persoonlijk heb ervaren op een rijtje. Dit begint met de vaak terugkerende ecologische en economische voordelen, het vuilbakje zit niet meer zo snel vol en ik moet niet meer met de blos op de wangen maandverband kopen bij een knappe jobstudent in de supermarkt.
Het feit dat je de cup 12 uur lang kan laten zitten is ook zo’n groot voordeel, niet meer heel de tijd gaan checken of ik mijn maandverband moet vervangen is echt heerlijk. (Geen zorgen, als je de cup ooit zou vergeten lekt hij uiteindelijk wel en door het materiaal waarvan hij gemaakt is kan hij geen schade aanrichten)
Ik had tijdens mijn 2e cyclus met de cup een date en dat is iets dat ik anders zou uitstellen omwille van mijn menstruatie (kei irritant als je heel de tijd naar de wc moet lopen om je maandverband of tampon te checken/vervangen).
Sporten met de cup heb ik nog niet gedaan (ik ben nu eenmaal niet zo het sportieve type) maar als het er ooit van komt dan laat ik jullie zeker weten hoe hij dat doorstaat.

Sorry als het een beetje vaagjes is allemaal, het is nieuw voor mij om mijn menstruatie ervaring te delen (met bekenden en onbekenden) en mijn geheugen werkt ook niet al te best mee dus heel gedetailleerd kan ik niet meer zeggen hoe mijn 3 vorige cycli waren. Wat ik wel met zekerheid kan zeggen is dat de menstruele cup mijn menstruatieperiodes aanzienlijk simpeler heeft gemaakt, zelfs in die mate dat ik niet meer denk “oh nee, volgende week mijn regels” maar eerder “oh ja ik heb de cup, nice, laat maar komen”. Later deze maand een nieuwe post in deze categorie, tot dan!

Kus,
Lau.

Voor vragen/suggesties/etc. kan je nog steeds terecht op mijn contactpagina of mag je me altijd een berichtje sturen via facebook!

Een gedachte over “Mijn ervaringen #1

Plaats een reactie